Parowóz OL-49 jest to polski parowóz skonstruowany w 1949 roku w zakładach Fablok-Chrzanów. Był produkowany do roku 1954, a łączna liczba wyprodukowanych maszyn to 115 sztuk. Duży zapas wody (25 tys. litrów) i węgla (12t) to niektóre atuty tej maszyny. Prędkość maksymalna "oelki" (tak nazywa się tą lokomotywę w kręgach hobbystycznych) to 100km/h. Jest to najmłodszy wyprodukowany w Polsce parowóz pasażerski. Jest stosunkowo popularny, ponieważ jeszcze niedawno był intensywnie wykorzystywany w ruchu lokalnym.
Większość zachowanych "oelek" jest zimna i stoi jako eksponaty. W Ełku jeszcze niedawno można było jeździć takim parowozem, gdyż miał aktualne dopuszczenia do ruchu.
Waga parowozu:
próżnego: 75,1 t
w stanie roboczym: 83,25 t
w stanie próżnym z tendrem: 125,4 t
w stanie roboczym z tendrem: 145,25 t
napędna: 51,3 t