Aktualności
-
26paz2022
URUCHOMIENIE KONSULTACJI SPOŁECZNYCH ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY STARE JUCHY Z SEKTOREM POZARZĄDOWYM W 2023 ROKU
Uruchomienie konsultacji społecznych Rocznego Programu Współpracy Gminy Stare Juchy z sektorem pozarządowym w 2023 roku
Wójt Gminy Stare Juchy uruchamia konsultacje społeczne dotyczące Rocznego Programu Współpracy Gminy Stare Juchy z sektorem pozarządowym w zakresie działalności pożytku publicznego na 2023 rok.
Stare Juchy, dnia 25.10.2022 r.
Ogłoszenie Wójta Gminy Stare Juchy
w sprawie uruchomienia konsultacji społecznych dotyczących Rocznego Programu Współpracy Gminy Stare Juchy z sektorem pozarządowym w zakresie działalności pożytku publicznego na 2023 rok
Na podstawie art. 5a ust. 1 i 2 w związku z art. 7 ust. 1 pkt. 19 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. ustawy o samorządzie gminnym (tj.: Dz. u. z 2022 r. poz. 555) oraz na podstawie § 6 ust. 1 pkt. 3 Uchwały Nr XXX.213.2022 Rady Gminy Stare Juchy z dnia 30 marca 2022 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 . o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj.: Dz. U. z 2022 r. poz. 1327) – Wójt Gminy ogłasza konsultacje społeczne dotyczące Rocznego Programu Współpracy Gminy Stare Juchy z sektorem pozarządowym w zakresie działalności pożytku publicznego na 2023 rok.
Celem konsultacji społecznych jest zebranie uwag, wniosków, opinii, rekomendacji od zainteresowanych osób, organizacji, podmiotów dotyczących Rocznego Programu Współpracy Gminy Stare Juchy z sektorem pozarządowym w zakresie działalności pożytku publicznego na 2023 rok.
Konsultacje społeczne zostaną przeprowadzone w dniu 08 listopada 2022 r. w formie otwartego spotkania z mieszkańcami oraz przedstawicielami organizacji pozarządowych z terenu Gminy Stare Juchy, które odbędzie się w Bibliotece – Centrum Informacji i Kultury Gminy Stare Juchy, przy ul. Ełckiej 8 w godz. 10:00 – 12:00.
Projekt Rocznego Programu Współpracy Gminy Stare Juchy z sektorem pozarządowym w zakresie działalności pożytku publicznego na 2023 rok stanowi Załącznik Nr 1 do Zarządzenia nr 85.2022 Wójta Gminy Stare Juchy z dnia 25 października 2022 r.
Dokumentacja dotycząca konsultacji społecznych w formie drukowanej dostępna jest w Urzędzie Gminy Stare Juchy ul. Plac 500- lecia 4, pokój nr 1A.
Osobą odpowiedzialną za przygotowanie i przeprowadzenie konsultacji społecznych jest Pani Anna Pietkiewicz – Podinspektor ds. rozwoju Gminy (ue@stare-juchy.pl, tel. (87) 619 90 53 wew. 32).
Wójt Gminy Stare Juchy
/-/ Ewa Jurkowska - Kawałko
-
25paz2022
JUBILEUSZ 50, 55, 60 I 65-LECIA POŻYCIA MAŁŻEŃSKIEGO
W czwartek i piątek, tj. 20-21 października 2022r. o godz. 1000 w Bibliotece Centrum Informacji i Kultury Gminy Stare Juchy odbyła się zorganizowana przez lokalne władze uroczystość związana z Jubileuszem 50-, 55- 60- i 65-lecia Pożycia Małżeńskiego. Zaproszone zostały 22 pary małżeńskie, w tym:
11 par obchodzących ZŁOTE GODY – 50 lecie
5 par obchodzących SZMARAGDOWE GODY – 55 lecie
4 pary obchodzące DIAMETOWE GODY – 60-lecie
2 pary obchodzące ŻELAZNE GODY – 65-lecieW części oficjalnej uroczystości, Wójt Gminy Stare Juchy Ewa Jurkowska-Kawałko udekorowała 11 par obchodzących ZŁOTY JUBILEUSZ medalami „Za Długoletnie Pożycie Małżeńskie” przyznanymi przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz życzyła Jubilatom długich i pogodnych lat życia w zdrowiu, serdecznej opieki najbliższych oraz doczekania następnych jubileuszy. Jubilaci otrzymali kwiaty, listy gratulacyjne oraz upominki.
Dostojni Jubilaci podziękowali sobie za dotychczas spędzone razem lata, a zapytani o receptę na długoletnie pożycie małżeńskie - najczęściej odpowiadali o nieprzemijającej miłości, stworzeniu układu partnerskiego, kompromisie i cierpliwości.
Po części oficjalnej, zaproszone pary wraz z najbliższymi wzięły udział w przyjęciu zorganizowanym przez gminę. Nie zabrakło tradycyjnie toastu oraz słodkiego poczęstunku. Uroczystość upłynęła w miłej, rodzinnej atmosferze. Jubileusz Dostojnych Par Małżeńskich zakończył się częścią artystyczną.
-
20paz2022
KONDOLENCJE
Z ogromnym smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Daniela Szejdy.
Był dobrym człowiekiem i wspaniałym kolegą. Odszedł od nas zbyt wcześnie. Będzie nam Go brakować. Na zawsze pozostanie w naszej pamięci i wspomnieniach.
Wyrazy głębokiego żalu i współczucia z powodu wielkiej straty najbliższym składają: Wójt Gminy Stare Juchy Ewa Jurkowska-Kawałko, Rada Gminy Stare Juchy oraz Koledzy i Koleżanki z Urzędu Gminy Stare Juchy.
-
13paz2022
PRZERWA W DOSTAWIE WODY W MIEJSCOWOŚCIACH: LAŚMIADY ORAZ JEZIOROWSKIE
PRZERWA W DOSTAWIE WODY W MIEJSCOWOŚCIACH: LAŚMIADY I JEZIOROWSKIE
SPOWODOWANA AWARIĄ WODOCIĄGU
DNIA 13.10.2022 R. (CZWARTEK)
W GODZ. 12:30 – 17:00
MIEJSCOWOŚĆ: LASMIADY, JEZIOROWSKIE
-
13paz2022
REKRUTACJA DO SZKOŁY INICJATYW STRAŻNICZYCH
Zapraszamy do kolejnej edycji Szkoły Inicjatyw Strażniczych!
Ruszyła rekrutacja do kolejnej edycji Szkoły Inicjatyw Strażniczych (SIS) – to cykl szkoleń dla mieszkańców wsi i miast, którzy przyglądają się pracy lokalnych władz, zadają im pytania, zabierają głos w sprawach publicznych i działają na rzecz zmiany w przypadku zdiagnozowania problemów tam, gdzie mieszkają.
Tym razem zapraszamy osoby mieszkające w województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim, mazowieckim, lubelskim, świętokrzyskim, podkarpackim i małopolskim. Rekrutacja trwa do 30 listopada. Wszystkie osoby zainteresowane udziałem w SIS-ie zapraszamy do zapoznania się z regulaminem i wypełnienia zgłoszenia.
Na 27 października zaplanowaliśmy webinarium, w czasie którego opowiemy więcej o Szkole i działaniach strażniczych. Więcej informacji o webinarium wkrótce.
Kto może wziąć udział w szkoleniach?
W szkoleniach może brać udział każda osoba, bez względu na wiek, wykształcenie i miejsce zamieszkania, jeśli tylko aktywnie uczestniczy w życiu swojej lokalnej społeczności, przygląda się pracy samorządu i chciałaby rozwijać swoją wiedzę w tej dziedzinie. Uczestnikami Szkoły mogą być zarówno osoby działające indywidualnie, jak i członkowie/członkinie nieformalnych grup, organizacji społecznych czy przedstawiciele mediów lokalnych. Ważne, aby były niezależne od władz gminy, w której działają. Dlatego osoby, które pełnią funkcję radnego/ej, sołtyski/sa czy pracują w gminie, na rzecz której działają, nie mogą brać udziału w naszym szkoleniu. Jeśli jednak są zainteresowane tematyką watchdogową, prosimy o sygnał. Spróbujemy odpowiedzieć na zapotrzebowanie, organizując webinaria. Zachęcamy również do zapisania się na naszego newslettera, w którym na bieżąco informujemy o naszych działaniach.
Co oferujemy?
10 webinariów – tematy i terminy poniżej;
3 szkolenia stacjonarne z zakresu praw człowieka, planowania monitoringu, komunikowania swoich działań i włączania w nie innych mieszkańców, higieny pracy watchdoga.
Kontakt z osobami, które prowadzą działania podobne do Twoich;
Wsparcie merytoryczne i prawne w prowadzonych działaniach (również po zakończeniu szkoły);
Pokrycie kosztów szkolenia, zakwaterowania, wyżywienia oraz przejazdu.Tematy spotkań
Webinaria:
15.12.2022 – Wprowadzenie do kursu. Rola dostępu do informacji.
01.2023 – Wolność słowa.
01.2023 – Budżet miasta i gminy.
02.2023 – Ochrona środowiska – dostęp do informacji o środowisku.
02.2023 – Polityka gminno-miejska: zagospodarowanie przestrzenne.
03.2023 – Polityka gminno-miejska: gospodarowanie odpadami.
04.2023 – Narzędzia pomocne w komunikacji.
05.2023 – W jaki sposób w czytelny sposób przedstawiać zebrane dane.
06.2023 – Spotkanie w grupach tematycznychoraz webinaria dodatkowe w ramach potrzeb grupy.
Webinaria planowane są na godzinę 20.00 w czwartkowe wieczory. Będą trwać maksymalnie półtorej godziny.
Spotkania stacjonarne
I Zjazd. 20 – 22.01.2023 Wprowadzenie do metodologii działań strażniczych, etyka działań strażniczych. Prawa człowieka i ich granice.
II Zjazd. 10-12.03.2023. Tworzenie strategii i planowanie monitoringu. Analiza prawa
III Zjazd. 21-23.04.2023. Formułowanie wniosków opartych na dowodach oraz tworzenie rekomendacji. Praca z emocjami, higiena pracy watchdoga.
Spotkania stacjonarne zaczynamy w piątek o godzinie 15.00. Kończymy w niedzielę o godzinie 14.00. Będą one zorganizowane w miejscu z dogodną komunikacją publiczną. Rozważane lokalizacje: Białystok, Lublin, Olsztyn, Kielce, Radom.
Czego oczekujemy od osób zaproszonych do Szkoły?
Osoba, która zostanie zaproszona do udziału w Szkole, powinna być przygotowana na:
Rozwijanie swojej wiedzy i obecność na wszystkich szkoleniach;
Przestrzeganie zasad organizacji strażniczych: obiektywizmu, jawności, rzetelności i działania na rzecz dobra wspólnego.
Dzielenie się swoim doświadczeniem;
Otwartość na inne osoby biorące udział w Szkole (różne poglądy polityczne, ideologiczne). To, co nas łączy, to szacunek do praw człowieka i zainteresowanie informacją publiczną.
Przeprowadzenia mini monitoringu w wybranym obszarze;
Wykorzystanie zdobytej wiedzy i narzędzi na rzecz poprawy jakości życia swojej miejscowości i/lub w obszaru, w którym działa.Osoby aplikujące do Szkoły zgłaszają się na cały cykl szkoleniowy, co oznacza, że deklarują udział we wszystkich webinariach i szkoleniach. Ważną częścią naszej Szkoły jest poznanie innych osób, które prowadzą podobne działania w innych miejscowościach.
Jednym z elementów Szkoły jest przeprowadzenie mini monitoringu w wybranym obszarze razem z innymi uczestnikami. Obszary, które proponujemy do pracy to:ochrona środowiska (drzewa, zanieczyszczenie powietrza itp.);
miejskie/gminne polityki (np. gospodarowanie odpadami, zagospodarowanie przestrzenne);
sprawdzanie działania organów (władze miasta/gminy, spółki miejskie, szkoły);
prawa mieszkańców (sesje rady miasta/gminy, informacja publiczna, partycypacja, info o prawach człowieka).Informacji na temat Szkoły Inicjatyw strażniczych udziela Agnieszka Podgórska – tel. +48 607 859 482, mail: agnieszka.podgorska@siecobywatelska.pl.